Zaman Yönetimi

Etkin kullanıldığında Zaman, yönetilebilir bir kavrama dönüşür. Her şey önce, zihinde başlar. 
* "Olaylar değil, düşüncelerdir bizi üzen" Zihnimizdeki olumsuzlukları azaltarak, temizleyerek başlamalıyız. 
* En iyi, En başarılı ben olmalıyım şartlanma stresinden uzaklaşmalı.
* Genelleme düşüncesinden; Zaten ben hep şansızım, kimse beni anlamıyor gibi düşünceleri bir kenara bırakın.
* Dürbünden bakar gibi, olay ve sorunları gözünde büyütme. Ölümden başka her şeye çare var!
* Tehdit ve zorlamalar karşısında vücut kendini koruma amacıyla bir tepkisi olan stresi hayatınızdan çıkartın.
* Yeterli ve düzenli Uyku. (Geç saatlere kadar uyanık kalmayın.) 
* Yürüyüş-Egzersiz-Spor (Zihni boşaltmak için çok önemli) hayatımızın bir parçası olmalı.
* Kapalı, havasız, aydınlatma yetersizliği olan çalışma ortamlarını iyileştirin. 
(Ortamınızı arda bir havalandırın, aydınlatın, camı perdeyi açın, güneş ışığı ile buluşun)

Zamanını Kontrol Eden, Hayatını Daha Kolay Kontrol Eder. Kişinin amaçlarının açık ve iyi belirlenmemiş olması, önceliklerin belirlenmemiş olması, kişinin ne yapacağını bilmemesi zamanı etkin kullanmasının temelidir.
* Öncelikleriniz en değerlileriniz olsun. Önce Aile ve bireylerine zaman ayırın. Sonra İşinizde en değerliden en aza, "katma değer sağlayana konuya" zaman ayırın.
* Başarılı kişilerin Ortak noktası hedefe odaklanmaktır. (Azda olsa devamlı, hedefe yürü, başarı burada gizli)
* Erteleme bir hastalıktır! (Bu hastalığa kapılma, bir süre sonra ertelenenlerin birikmesiyle koca bir dağ oluşur.)

Ertelemeyi Yenme ve Zamanımızı yiyen, etkenlerle nasıl mücadele yöntemleri:
* Her işin başı, (Besmele, Sonra doğru kurgulanmış bir plan)
* Yazılı planlar oluşturun (İster ajandada, İster Telefonda)
* Hedefleri küçük parçalara, ayırın. 
(Benzer olanları gruplayın; Sonuca hızlı ulaştırır, Görevler arası geçişte zaman kazandırır, İşleyişi basitleştirir.)
* Zorluk derecelerini not edin (1-3) puanlayın.
* Belirlenen hedefin değerlendirilmesi (Kesin, Ölçülebilir, Görünür, Olabilirliği olan, Zamana bağlı) olmalıdır.
* Planda Mutlaka, bitiş tarihi mümkünse saat belirleyin ve bu zamanlar içinde bitirmeye çalışın.
* Dikkatinizi dağıtacak her şeyi yanınızdan uzaklaştırın. 
(Fazladan bir eşya, Nesne, Özellikle telefon, hatta ihtiyaç dışı kalem ve Silgi bile yakınınızda olmasın.)
* Hedefinizi; Yazıyla, Görsellerle ifade edin. Görünebilir her alana bu nesneleri koyun. 
Bu düşünce; (Aklını, Fikrini, Rüyanı bile süslemeli..)
* Her başarıdan sonra, kendinizi ödüllendirin. 
* Zihninizi meşgul eden endişe ve Sorunlar için Günlük tutun ve bunları not edin.

Sorunları giderme, Zihni Temizleme Yaklaşımı;
NE; (Beni meşgul eden endişeler, Olumsuz etkileyen durumlar, Hayatımda iyi ve kötü giden şeyler neler)
NEDEN; (Endişelerimin nedeni ne, Bu nedenler ne kadar mantıklı ve gerçekçi, Yolunda olan onca şeyleri görmezden gelmemin nedenleri neler) 
NASIL; (Şu anda çözebilmek için nasıl hareket etmeliyim, Şu anda yapabileceği bir şey var mı, yoksa ne zaman ve nasıl yapmalı, nasıl bir yol izlemeliyim)

Şahsi planlama, kendinizi tanımak ile orantılıdır. Kararınızı verin.
* Neyi, ne zaman, nerede yaparım? 
(Hedeflerini ortaya koy, Çalışmanı en iyi nerede yapabilirsin, En verimli nasıl olurum belirle.)

* En verimli saatlerim ne zaman? 
(Enerjinin en yüksek olduğu, en iyi anladığın, en hızlı ilerlediğin zaman dilimini tespit et ve o vakitleri değerlendir.)

* İhtiyaçlarım neler? (Gerekli, ihtiyaç duyacağınız şeyler hazır ve yanınızda mı?)

Zaman Yönetimindeki Yöntemler ve İçeriği
* İş Önceliklerinin Belirlenmesi - Eisonhower matrix - Etkili Zaman Yönetimi (Bir koordinat sistemini 4 çeyreğe bölerek, yapılması gereken işleri acil-acil değil ve önemli-önemli değil şeklinde kategorize ederek, bir öncelik sırası belirlememiz yardımcı oluyor.) https://muhammedyusufolgun.blogspot.com/p/eisonhower.html

* Pomodoro Tekniği "Hedef-Çalışma-Mola" (Kısa molalarla birbirinden ayrılan çalışma aralıklarını kullanır. Belirlenen çalışma süresi 25 dakika, kısa mola 5 dakika sürmektedir.)

* Pareto Prensibi "80/20 kuralı’, ‘asgari çaba ilkesi’ (Bu kurama göre hayatımızdaki sonuçların %80 ‘i, o işi yapmak için sarf ettiğimiz çabanın %20 ‘sinden kaynaklanır. Yani bir işin, en önemli ya da daha öncelikli olan  %20 ‘lik kısmını çok iyi yaparsanız, işinizin çoğunu halletmiş olursunuz.)

Zaman kazandıran Etkenler;
* İletişim kanallarını Azaltın, mümkünse teke düşürün. 

* Sosyal medyaya ayırdığınız zaman dilimini azaltın (Belirlediğiniz saatler harici bakmayın!)

* Toplantılarda zaman kazanın. (Kısa toplantılar planlayın. Gereksiz toplantılardan kaçının. Bireysel görüşmelerle, konuları kişilere delege edin. ayakta ve yürüyüş esnasındaki bilgi alışverişi ile zaman kazanın.)

* Telefon görüşmelerinden zaman kazanın. (Önemli ve acil durumlar karşısında cevap vermeyin, zamanınıza saygı duyulmasını sağlayın.) Kısa ve Öz konuşun (Seni aradım çünkü!, Nasıl yardımcı olabilirim?) İletişim tercihinizi belirtin (Telefonla ulaşmanız cevap vermem zor olabilir ama e-maillere daha hızlı dönebilirim) gibi, iletişim tercihinizi yapın.

* Yanlış anlaşılmalarla vakit kaybetmeyin. Teyit alın. (Süreçte meydana gelebilecek sorunların önüne geçerek zaman tasarrufu sağlayın. Teyit amacımıza ulaşmak yolunda, ikna etmek için pozitif yönde de kullanılabilir.)

* E-Postalarda zaman kazanın (E-postaları te merkezden yönetin, CC ve yapmayı azaltın, E-posta üzerinden tartışmayın, Sade konu odaklı net bir dil kullanın, E-posta gönderme gerekliliğini sorgulayın, Aksiyona yönlendiren başlıklar kullanın, Gelen kutusu kişi veya konuya göre klasörler kullanın, Sürekli kullanılan postalar için şablonlar kullanın. https://muhammedyusufolgun.blogspot.com/p/outlook-e-posta-sablonu-olusturma.html

* Her "Evet" dediğinizde, "Hayır" diyemediğiniz için nelerden vazgeçtiğinizin farkına varın. Şu an meşgulüm konuyu bana yazar mısın? Ne kadar acil, Ne zamana lazım sorusunu yöneltebilirsiniz.

* Biriktirmeyin! Güncel dosyalarla çalışın, Zorunlu saklanacak her şeyi arşive kaldır. Kalabalık zihin bulandırır.

* Temiz masa temiz zihin prensibi ile çalışın. Çalışma ilgili konu haricinde, Masanızda başka materyal olmasın. İlgili olmayan doküman, e-posta açıkta bulunmasın.

Kaynaklar:
https://www.istanbulegitimler.com
https://www.kardelencergin.com/bilissel-carpitmalar-ornek-ve-taktikler/#:~:text=Bili%C5%9Fsel%20%C3%A7arp%C4%B1tmalar%20(cognitive%20distortions)%20beyninizin,da%20negatif%20hislere%20sebebiyet%20verir.
https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_9283.htm
https://www.florence.com.tr/stres
https://duzce.edu.tr/duyuru/9a14/zamanini-kontrol-eden-hayatini-daha-kolay-kontrol-eder
https://www.pusula360.com/blog/detay/397/smart-hedefler-nedir-nasil-olusturulur
https://pomodoroteknigi.com
https://www.startupnedir.com/pareto-prensibi-nedir
https://www.kobivadisi.com/aida-modeli-dikkat-ilgi-ve-istekten-harekete