KPI nedir? - Faydası nedir? - KPI olmazsa ne olur? - KPI nasıl belirlenir? - Nasıl uygulanır? - KPI Adımları - Sonuç

KPI Nedir?
*KPI “ Key Performance Indicator” (Anahtar  Performans Göstergesi) sözcüklerinin baş harflerinden oluşmuş bir kısaltmadır.
*En genel tanımıyla da arzulanan hedef anlamına gelmektedir.
*Hayatımızın her döneminde yeri olan hedeflerin, iş hayatındaki, daha sistematik belirlenmiş, ölçülebilir olan karşılığıdır.
*Performans yönetiminin en kritik parçasıdır.
*Doğru belirlendiğinde çalışana hiç de yük olmayan, aksine çalışanın gelişimini sürdürmesi ve performansını artırması için uygulanabilecek en iyi yöntemlerden biridir.

Faydası Nedir?
*KPI doğru belirlenirse kendisini sürekli geliştirmesi için çalışan açısından iyi bir yöntemdir.
*KPI çalışandan doyumsuzca hep daha fazlasını yapmasını değil yerinde saymamasını, kendisini geliştirmesini beklemek ve bu yolda başarısını gözlemlemek için kullanılmalıdır.
*KPI’ı tutturmak çalışanın manevi tatmini yaşaması için iyi bir göstergedir.
Özellikle uzun süredir aynı işi yapan çalışanlar, kendisi için KPI belirlerse sonucunda şirketi için ne kadar önemli bir iş yaptığını ne kadar verimli olduğunu kendisi de görmüş olur. Bu sayede iş motivasyonu ve manevi tatmini artar.
*Çalışanın belirlenen periyotta belirlenen hedefler doğrultusunda ne kadarlık bir başarı gösterdiği ölçülebilir. Sözel ya da farazi değerlendirmelerden ziyade sayısal ve somut verilerle ölçüm yapılmasına olanak sağlar.
*Yöneticilerin çalışanları daha iyi takip etmesini sağlar.
*Aynı ekip içerisinde aynı konulardaki hedeflerin gerçekleşme oranına göre bireysel başarı ve ekip başarısı hakkında doğru sonuca ulaşmasına yardımcı olur.
*Derli toplu çalışmayı, geçmişi, bugünü ve yarını net olarak görmeye olanak tanır.
*Çalışanın ya da ekibin her an orada ne için bulunduğunun bilincinde olarak çalışmasını sağlar.
*Mevcut durum ve hedeflenen durum arasındaki farkı gösterir. Bu sayede ne yapılması ya da ne yapılmaması gerektiği konusunda yardımcı olur.

KPI olmazsa Ne olur?
*Bir şeyin başarı sayılması için, özellikle iş hayatında belli koşulları sağlaması gerekir. Bunların ilki sürekliliktir.
*Sürekli olmayan hiçbir başarı, başarı sayılmaz, olsa olsa tesadüftür.
*İstikrar, başarının olmazsa olmazıdır. Bunu ölçülebilirlik takip eder.
*Ölçemediğiniz bir sonucun neye göre başarı sayıldığını anlayamazsınız. O yüzden bir sonucun başarı sayılabilmesi için ölçülebilmesi şarttır.
*Buna göre KPI, başarının ya da sonucun doğru değerlendirilebilmesi için olmazsa olmaz bir kavramdır.
*Bireysel ya da ekip performansının gidişatı, yapılan çalışmanın sonucu, başarının boyutu, sürekliliği gibi konuları ölçmek, bunlar hakkında doğru sonuçlara ulaşmak için size sayısal veriler verir.
*Bu verileri ölçer, grafiklendirir, karşılaştırır, kısaca nasıl isterseniz öyle kullanırsınız. Sonucunda da bir rapor sahibi olursunuz, önünüzü görürsünüz.

KPI Nasıl belirlenir?
*KPI’larla ilgili belki de en kritik nokta KPI’ların nasıl belirleneceğidir. Zira yanlış belirlenen hedefler hem çalışan hem yönetici hem de işyeri için faydadan çok zarara sebep olabilir.
*Çalışanın kendine olan güvenini kaybetmesi, başarısızlık hissi, motivasyon düşüklüğü, buna bağlı olarak verimsizlik *KPI’ların doğru belirlenmemesi sonucunda görülebilecek olası sonuçlar arasındadır.
*Firma içerisinde neyin önemli olduğunu anlamak ve bu anlayışı iyileştirmek açısından KPI kullanımı önemli
*KPI’lar belirlenirken dikkat edilmesi gereken bazı hususlar (Gerçeklik, Ölçülebilirlik, Zamanlama) aşağıdaki gibidir.

Gerçekçilik:
*KPI’yı belirlerken en dikkat edilmesi gereken konu, onu çalışanla beraber belirlemektir.
*KPI en başta gerçekçi olmalıdır.
*Çalışanın kapasitesi, yetkinliği, bir önceki dönemdeki başarısı, sağlık durumu, hatta psikolojik durumu gözlemlenip, hedefi ona göre belirlenmelidir.
*Amaç çalışanın üzerinde hedef baskısı oluşturmak değil, daha verimli çalışmasını sağlayıp daha başarılı olmasına vesile olmak olmalıdır. Bu yüzden her şeyden önce çalışan ve yönetici diyalog halinde olmalı, hedefler mutlaka beraber belirlenmelidir.

Ölçülebilirlik:
*KPI’ın bir diğer kritik noktası da hedeflerin net ve ölçülebilir olmasıdır.
*Bir hedefin hedef sayılabilmesi için sayısal bir sonuca ya da ölçülebilir bir değere sahip olması gerekir.
*Hedef tamamen sayısal değilse bile en azından spesifik yani belirli bir konuda olmalıdır.
*Bununla birlikte net olmayan hedefler çalışanda başarısızlık hissi, dikkat dağınıklığı yaratacağından kesinlikle tatmin edici bir sonuca ulaşamaz.
*Hedefin ne olduğu açıkça belirtilmelidir.

Zamanlama:
*KPI ile ilgili bir diğer parametre de zamandır.
*Deadline bir işin tamamlanması, bir hedefin yerine getirilmesi için ilgili kişiye verilen son tarih anlamına gelmektedir. *Her hedefin yani her KPI’ın bir son tarihi olmalıdır.
*Hedef kadar hedefin ne kadar zamanda gerçekleştirilmesi gerektiği çalışmayı ve buna bağlı olarak başarıyı ölçmek için olmazsa olmazlardan biridir.

KPI konusunda belli soruların sorulması ve bu sorulara verilecek yanıtlar?
*Neyi ölçmek istiyorsunuz?
*Ne sıklıkla ölçülecek?
*Bu sonuç neden önemlidir?
*İlerlemeyi nasıl ölçeceksiniz?
*Hedef işletmenin çalışma alanına ne kadar uygun?
*Hedefe ne kadar zamanda ulaşılabilir?
*Hedefinize ulaşmak için belirlediğiniz zaman aralığı nedir?
*Hangi periyotlarda uygulayacaksınız?
*Sayısal değerleriniz nelerdir?
*Arıza ve Çözüm Süresi?
*Değerlendirme yapılırken sene başında belirlenen hedef düşük mü tutuldu, yoksa farklı nedenler mi ortaya çıktı?
*İstediğiniz sonuç nedir?
*Sonucu nasıl etkileyebilirsin?
*İş sonuçlarından kim sorumludur?
*Yetkili kişiler kimler olacak?
*Sonucuna ulaştığını nereden bileceksin?
*Sonuca yönelik ilerlemeyi ne sıklıkla gözden geçireceksiniz?

KPI Adımları:
*Amaçlar ve varılmak istenen sonuçlar belirlenir.
*Bu amaçlar doğrultusunda KPI’lar netleştirilir ve yazıya dökülür.
*Belirlenen KPI’ların yazılı hali yönetici ve çalışana verilir.
*Belirlenen zaman dilimi içerisinde çalışan ve yönetici diyalog halinde olur.
*KPI'dan en yüksek verimi almak için; zaman, çaba ve çalışanların işe ortak olması gerekir.
*Çalışanın gidişatında olumsuzluk gözlemlenirse müdahale edilir,
*Olası bir olumsuzlukta bir sonraki adım yine beraber belirlenir,
*Belirlenen süre sonunda ulaşılan sonuç değerlendirilir,
*Elde edilen sonuç raporlanır ve arşivlenir.

Sonuç:
*KPI’lardan korkmayın.
*KPI’lar ne yönetici ne de çalışan için yük değil, aksine motivasyon ve iş tatmini demektir.
*Çalışanların ve yöneticilerin ne yaptığını görmesine, ne yapacağını planlamasına yardımcı olur.
*Hedeflemeler belirlenirken gerçekçi olup, yönetici ve çalışan diyaloğu doğru kurulması sürecin işlemesi için önemlidir.
*KPI her şeyi değil, doğru şeyi ölçmektir.
*Çalışanlarınıza neyi ölçtüğünüzü neden ölçtüğünüzü açıklayın.
*Neden bir KPI'ya diğerine karar verdiğinizle ilgili soruları yanıtlayın. Ve hepsinden önemlisi? Dinleyin.
*KPI'lar yanılmaz değildir. Çalışanlarınızı dinlemek, kuruluşunuzun temel hedeflerinin nerede uygun şekilde iletilmediğini belirlemenize yardımcı olacaktır.
*KPI'larınızı düzenli olarak kontrol etmek, bakım ve geliştirmeleri için esastır.
*Tüm KPI'lar başarılı değildir. Bazılarının ulaşılamayan hedefleri var olabilir. Bazıları, gerçekleştirmeleri beklenen temel iş hedefini takip etmekte başarısız olabilir. Sadece düzenli olarak kontrol ederek KPI'larınızı değiştirme zamanının gelip gelmediğine karar verebilirsiniz.
*Mevcut performansınızı analiz edin
*Kısa ve uzun vadeli KPI hedefleri belirleyin
*Ekibinizle hedefleri inceleyin
*KPI’yı haftalık veya aylık olarak gözden geçirin.
*İlerlemeyi gözden geçirin ve yeniden ayarlayın
*Yalnızca KPI'larınıza karşı nasıl performans gösterdiğinizi değil, aynı zamanda hangi KPI'ların tamamen değiştirilmesi veya çöpe atılması gerektiğini görmek için düzenli olarak kontrol etme alışkanlığı edinin.

Kaynaklar:
    https://kolayik.com/ikutuphane/performans-degerlendirme/kpi-nedir-nasil-uygulanir
    https://www.mediaclick.com.tr/blog/kpi-nedir-onemli-kpi-lar-nelerdir
    https://www.iienstitu.com/blog/anahtar-performans-gostergesi-kpi-nedir
    https://www.adtorium.com/blog/kpi-nedir-ve-nasil-belirlenmelidir
    https://www.pusula360.com/blog/detay/249/kpi-nedir-ornekleri-nelerdir-nasil-uygulanir
    https://www.aramamotoru.com/kpi-nedir
    http://www.exportact.com/kpi-nedir-key-performance-indicator-nedir
    https://omurbenek.com/2013/12/10/kpi-nedir-ve-ne-ise-yarar
    https://www.webtures.com.tr/blog/sozluk/kpi-nedir
    https://www.kadirbakmaz.com/kpi-nedir
    https://metehanyilmaz.com.tr/kpi-nedir
    https://www.cancankiran.com/kpi-nedir
    https://www.moradam.com/20180211203020/key-performance-indicator-kpi-nedir
    https://akkurttaha.blogspot.com/2019/07/key-performance-indcator-kpi-nedir.html
    https://pazarlamaturkiye.com/kpi-nedir-teknigi-ve-faydalari-nelerdir
    https://startuphr.org/blog/kpi-nedir
    https://www.kolayerp.com/haberler/erp/kpi-key-performance-indicator-nedir-2019-02-18-115722
    https://bertanuzun.com/kpi
    https://iskc.com.tr/kpi-key-performance-indicator-nedir
    https://www.seolab.com.tr/kpi-nedir-basarili-bir-online-girisim-icin-12-kpi
    https://www.analytichouse.com/kpi-nedir-nasil-olusturul
    https://medium.com/devopsturkiye/proje-ve-%C3%BCr%C3%BCn-geli%C5%9Ftirmede-kpi-kullan%C4%B1m%C4%B1-45be02cdf17a
    https://www.atilimyazilim.com/blog/bakim-kpi-ve-bakim-olcum-metrikleri.htm
    https://otomasyonadair.com/2015/03/08/uretim-yonetiminde-onemli-7-kpi
    https://blog.ikas.com/kpi-nedir
    https://www.catsbilisim.net/kpi-ile-saglanan-avantajlar-ve-kpi-ornekleri