ITIL, Information Technology Infrastructure Library sözcüklerinin
ilk harflerinde oluşmuş bir kısaltmadır.
Bilgi Teknolojisi Altyapı Kütüphanesi olarak adlandırılır. ITIL, BT servislerini eksiksiz ve en iyi kalitede yönetmek üzere geliştirilmiş servis yönetim metodolojisi (belirli bir alanda kullanılan bütün metotların tümü)‘dür.
İş ihtiyaçlarına daha iyi uyum sağlayan BT hizmetleri sağlamak amacıyla, teknolojiden ziyade son kullanıcıya odaklanır. ITIL, ISO / IEC 20000 sertifikasına hazırlanma aşamasında sıklıkla başvurulan önemli bir kütüphanedir.
Bilgi Teknolojisi Altyapı Kütüphanesi olarak adlandırılır. ITIL, BT servislerini eksiksiz ve en iyi kalitede yönetmek üzere geliştirilmiş servis yönetim metodolojisi (belirli bir alanda kullanılan bütün metotların tümü)‘dür.
İş ihtiyaçlarına daha iyi uyum sağlayan BT hizmetleri sağlamak amacıyla, teknolojiden ziyade son kullanıcıya odaklanır. ITIL, ISO / IEC 20000 sertifikasına hazırlanma aşamasında sıklıkla başvurulan önemli bir kütüphanedir.
ITIL, 1987'de İngiltere
Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilmiştir. İş süreç yaklaşımı sayesinde
ITIL, müşteri, tedarikçi, BT bölümü ve kullanıcıları arasında başarılı bir şekilde
iletişim kurulmasını sağlamaktadır. "En iyi uygulamalar / deneyimler"
üzerine yapılandırılmış olan ITIL BT Servis Yönetimi ve dağıtımı süreçleri ile
dünyada yaygın olarak kullanılmakta ve kabul görmüş bir standart olarak
benimsenmektedir.
ITIL, servis yönetimi ve
sağlama süreçleri için en uygun başvuru kaynağıdır. Servis yönetimini en iyi
şekilde sürdürmek için yol gösteren ve kullanıcılarına servis sağlama
süreçlerini ayrıntılı şekilde gösteren bir kitap kümesi olmaktan çıkmış,
dünyaca kabul gören yöntemler dizisine dönüşmüştür. ITIL yaklaşımının servis
yönetimi süreçlerine nasıl uygulanacağı her organizasyon tarafından, organizasyonun
kendi kültürüne, yapısına ve teknolojisine göre belirlenmelidir.
ITIL, Servis
Yönetim Süreçleri (Service Management Processes)
Hizmet Desteği
(Service Support);
1) Configuration Management (Konfigürasyon
Yönetimi):
BT
yönetiminde yer alan tüm varlıkların (donanım, yazılım, ağ ürünleri, belgeleme,
bağlı iş sistemleri) tanımlanması, ayrıntılarının tutulması, tarihçesinin izlenmesi
ve raporlanmasından sorumludur. Tüm organizasyonların yönetimde etkili ve etkin
olabilmeleri için BT altyapılarını ve servislerini denetim altında tutmaları
gerekmektedir.
Varlık
yönetimi, organizasyonun BT altyapısı içinde kullandığı tüm varlıkların yönetimini
içerir. Bu BT varlıklarına Konfigürasyon Öğeleri denir ve KÖVT (Konfigürasyon Öğesi
Veri Tabanı) içinde yer alırlar. Gerçekte BT varlıklarının doğruluğu Varlık
Yönetimi için kullanılan araçlarla denetlenebilirler. BT varlıklarının değişiklikleri
de Varlık Yönetimi araçları ile gözlenirler. Varlık Yönetimi araçlarıyla
raporlanan hatalar ve değişiklikler servis masası yazılımlarıyla KÖVT ‘na
yansıtılırlar.
2) Change Management (Değişiklik
Yönetimi):
Değişiklikler
genelde Problem sonucunda ortaya çıkar, ancak pek çok değişiklik, maliyetlerin
azaltılması ya da servisleri yararlı hale getirmek gibi iş yararına olan çalışmalardan
kaynaklanır. Değişiklik Yönetim sürecinin amacı; standart yöntemler ve
prosedürler (bir işte uyulması, tutulması gereken yol ve yöntemlerin tümü)
kullanımını sağlamak, değişiklik ilgili Olayların, servis kalitesi üzerindeki
etkisini en aza indirgemek ve bunun sonucunda organizasyonun günlük işlemlerini
geliştirmektir.
Değişiklik
Yönetiminin sorumlu olduğu konular;
*Donanım
*İletişim
donanımı ve yazılımı
*Sistem
yazılımı
*Canlı
uygulama yazılımı
*Canlı
sistemlerin çalışma, destek ve bakım ile ilgili tüm belge ve prosedürleri.
Değişiklikler,
ya kurum içi oluşturulacak ya da dışardan sağlanacak yeni donanım, yeni yazılım
sürümü ya da yeni belgelerin yeni “paket sürümü” nün parçası olarak denetlenmesi
ve dağıtılması gereksinimi ile sonuçlanır.
Güvenli ve
yönetilmiş yaygınlaştırmalar için oluşturulan prosedürlerin değişiklik yönetimi
ve konfigürasyon yönetimiyle bütünleştirilmesi gerekir. Sürüm prosedürleri olay
yönetimi ve problem yönetiminin de ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Ayrıca
tutanakların güncel olabilmesi için KÖVT (Konfigürasyon Öğesi Veri Tabanı) ile
de ilişkilendirilmelidir.
4) Incident Management (Olay Yönetimi):
Olay;
Standart servis işletiminin bir parçası olmayan ve kesintiye ya da o servisin
kalitesinin
düşmesine
neden olan durumdur.
Olay
Yönetim sürecinin birincil amacı normal servis işletimine mümkün olduğunca çabuk
geri dönmek ve iş işletimi üzerindeki ters etkiyi en aza indirgemek ve sonuç
olarak en iyi olası servis kalite seviyesini tutturmak kullanılabilirliği
sağlamaktır.
Olay
Örnekleri;
*Uygulama (Servis
kullanılabilir değil, Uygulama hatası, Disk-kullanım eşik değeri bildirimi)
*Donanım (Sistem
çalışmıyor, Otomatik uyarı, Yazıcı çalışmıyor
*Servis
istekleri (Bilgi-Öneri-Belge istemi, Unutulmuş Şifre)
5) Problem Management (Problem Yönetimi):
Problem
Yönetiminin amacı, BT altyapısı içerisinde, hataların neden olduğu Olaylar
ve
Problemlerin ters etkisini en aza indirgemek, bu hatalarla ilgili olayların
yinelenmesini
önlemektir.
Bu amacı gerçekleştirmek için Problem Yönetimi, Olayların temel nedenini
araştırır
ve bu durumu düzeltmek ya da iyileştirmek için gereken eylemleri başlatır.
Problem
Yönetim sürecinde iki tür yaklaşım geçerlidir.
*BT alt
yapısını oluşturan ürünleri, sistem ve ağ yönetim araçları ile izlemek, ortaya
çıkması olası problemleri düzeltmek (Proactive) “İleriye yönelik, ilerisi
düşünülerek yapılan” yaklaşım.
*Bir ya da
daha fazla Olay meydana geldikten sonra buna karşılık gelen Problemin çözümüyle
ilgilidir (reactive yaklaşım). “Sistem bozukluklarının incelenmesi, İşin
yeniden düzenlenmesi”
Problem: Bir
ya da daha fazla olayın neden olduğu bilinmeyendir.
Bilinen
Hata: Başarılı bir şekilde teşhis konulan ve çözüm yolu tanımlanabilen bir
Problemdir.
Problem
Yönetim sürecinin girdileri;
*Olay
Yönetiminden gelen Olay ayrıntıları
*Konfigürasyon
Yönetimi Veri tabanından gelen yapılandırma ayrıntıları
*Olay
Yönetiminden gelen herhangi tanımlı çözüm çalışması
Problem
Yönetiminin Ana Etkinlikleri;
*Problem
denetimi
*Hata
denetimi
*Problemlerin
oluşmadan önce (proactive) önlenmesi
*Eğilimleri
belirleme
*Problem
Yönetim verisinden yönetim bilgilerini elde etme
*Ana
Problem gözden geçirmelerinin tamamlanması
Problem
Yönetim sürecinin çıktıları:
* Bilinen
hatalar
* Değişiklik
İstemi
* Günlenmiş
Problem tutanağı (Tutanak, çözümü ve/veya uygun çözüm çalışmasını içermelidir)
* Çözülmüş
bir Problem için, kapalı Problem tutanağı oluşturulmalıdır.
* Problem
ve bilinen hatalarla eşleşen Olay yanıtı
* Yönetim
bilgisi
Service Desk (Servis Masası):
Servis
sağlayıcısı ve müşterileri arasındaki tek iletişim noktasıdır. Servis Masası,
olay kayıtlarının raporlanması ve servis isteklerinin yapılması için aynı zamanda
odak noktasıdır. Faydası;
*Bilgiyi
merkezileştirmeyi
*Altyapının
ve kaynakların kullanımının artırılması
*BT
takımının etkinliğinin artırılması
*Görev yinelemelerinden
arınmak
*Kullanıcı
servis ve destek maliyetlerinin azaltılması
*BT
projelerinin zaman planlarına uyulmasının sağlanması
*Organizasyonun
gerçek gereksinimlerinin sağlanması
*Anahtar
etmenlerin rollerinin ve süreçlerin belgelenmesi işlevlerini sağlar.
ITIL, Servis
Yönetim Süreçleri (Service Management Processes)
Hizmet Sunumu (Presentation
of service);
1) Service Level Management (Servis Seviye
Yönetimi):
Servis
Seviye Anlaşmaları “Süreleri” (SLA-Service Level Agreements) ve İşletimsel Operasyonel
Seviye Anlaşmaları “Süreleri” (OLA-Operational Level Agreements) ya da sözleşmelerin
sağlanmasından ve servis kalitesinin ters etkisinin en az seviyede tutulmasından
sorumludur. SLA servis kullanılırlılığı ve Olay çözümlerinin, üzerinde anlaşılmış
süreler içinde yapılmasını sağlamalıdır.
2) Capacity Management (Kapasite Yönetimi):
Doğrudan
doğruya iş gereksinimleriyle ilgilidir ve basit anlamıyla, Sistem bileşenlerinin
tek tek ya da bütün performansıyla ilgili değildir. Kapasite Yönetimi, kapasite
sorunlarıyla ilgili zorluklar için Olay çözümü ve Problem tanımlama konularıyla
yakın ilişki içindedir.
3) Financial Management of IT Services (BT
Servislerinin Finansal Yönetimi):
Finansal
Yönetim BT Servis sağlama aktivite maliyetlerinin muhasebeleştirilmesinden sorumludur.
Servislerin gerçek maliyetlerini belirlemek için Kapasite Yönetimi,
Konfigürasyon Yönetimi (Varlık verisi) ve Servis Seviyesi Yönetimi ile çok iyi ara
yüzler oluşturulmalıdır.
4) Usability Management (Kullanılabilirlik
Yönetimi):
Kullanılabilirlik
için belirlenen iş gereksinimlerinin uyumlu olarak karşılanması için BT
servislerinin tasarım, gerçekleştirim, ölçme ve yönetimi ile ilgilenir.
Kullanılabilirlik
Yönetimi servis hatalarının niçin ortaya çıktığını ve servisin tekrar devreye
alınmasında ne kadar süre geçtiği gibi nedenleri anlamayı gerektirir. Olay
Yönetimi ve Problem Yönetimi, uygun düzeltici eylemlerin alınabilmesi gereken
giriş bilgilerini sağlar.
5) IT Service Continuity Management (BT
Servis Süreklilik Yönetimi):
Herhangi
bir nedenle ortaya çıkan kesinti sonrası önceden belirlenmiş ve üzerinde anlaşılmış
seviyede BT servis desteği vermek için organizasyonun yeteneğini yönetmekle
ilgilidir.
Etkin BT
Servis Sürekliliği aksaklığa dayanıklı sistemler, yedekleme olanaklarını da
içerecek şekilde kurtarma seçeneklerinde risk azaltma ölçümlerinin
dengelenmesini gerektirir. Konfigürasyon Yönetim verisi önlemlerin alınması ve planlamaların
yapılması için çok gereklidir. İş sürekliliğinde Servis masasının da önemli bir
rolü vardır.
6) Customer relations management CRM (Müşteri
İlişkileri Yönetimi):
Müşteri ilişkileri
Yönetimi, müşteri ve BT servis sağlayıcıları arasında iyi profesyonel çalışma
ilişkileri oluşturma ve geliştirmeyle ilgilidir. Müşteri ilişki Yöneticileri
tüm diğer ITIL süreçleriyle arabirim olma gereksinimleri vardır. Örneğin,
Müşteri ilişki Yöneticisi, yıllık Servis Seviye Sözleşmesi/Finansal
pazarlıklarda Müşteri ve BT bölümleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve
sağlanan servisle ilgili müşteri memnuniyetsizliği çözümüyle ilgilenir
Kaynaklar:
[1] https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilgi_Teknolojisi_Altyap%C4%B1_K%C3%BCt%C3%BCphanesi
[2] https://sibertime.com.tr/danismanlik/bilgi-teknolojileri-altyapi-kutuphanesi
[3] https://eski.tbd.org.tr/usr_img/cd/kamubib17/raporlarPDF/RP1-ITIL-2008.pdf